Кантрольная тэставая работа па тэме “Словазлучэнне. Агульнае паняцце аб сказе. Граматычная аснова сказа”
Варыянт 1.
А1. Адзначце нумары словазлучэнняў:
1) стары лес; 4) ісці лесам;
2) лес за горадам ; 5) елкі і хвоі;
3) каля лесу; 6) шумяць верхавіны.
А2. Адзначце нумары правільных сцверджанняў:
- Кампаненты словазлучэнняў звязаны падпарадкавальнай сувяззю.
- Словазлучэнне – гэта сінтаксічная адзінка, якая складаецца з двух ці больш слоў.
- Словазлучэнне, у адрозненне ад слова, называе прадмет, прымету дзеяння больш канкрэтна і дакладна.
- У адпаведнасці з марфалагічным выражэннем галоўнага слова словазлучэнні падзяляюцца на дзеяслоўныя, іменныя, прыназоўнікавыя.
- Дапасаванне – спосаб сувязі, пры якім залежнае слова ставіцца ў тых граматычных формах, што і галоўнае.
А3. Адзначце нумары іменных словазлучэнняў:
1) стомлены чалавек; 4) восем гадоў;
2) вельмі стаміцца; 5) нечакана для ўсіх;
3) нехта з вас; 6) ісці па дарозе.
А4. Адзначце нумары словазлучэнняў, у якіх словы звязаны сувяззю дапасавання:
1) шчырыя словы; 4) вельмі хутка;
2) чацвёрты паверх; 5) нашы магчымасці;
3) словы ўдзячнасці; 6) нечакана для ўсіх.
А5. Адзначце нумары словазлучэнняў, у якіх няма памылкі ў кіраванні:
1) пайсці па ваду; 4) хварэць на ангіну;
2) збірацца за грыбамі; 5) жаніцца на каханай;
3) смяяцца нада мною; 6) даруйце мне.
А6. Адзначце нумары простых сказаў:
- Ля берага, у вялікай палонцы, гайдалася дашчаная лодка, пашпакляваная і прасмоленая.
- Днём была пагода, ярка свяціла нізкае чырвонае сонца.
- На дварэ толькі шапацеў па саламянай страсе, булькатаў па нябачных лужынах дождж.
- Палянкі зноў змяніліся лесам, то стройным баравым, то нізкім балотным.
- То салавей зальецца ўдала, то шпак пасобіць ценарком.
- Дождж перастаў, але дзьме моцны вецер.
А7. Выберыце правільнае сцверджанне (сцверджанні). Адзначце яго нумар (нумары):
- Простым называецца сказ, у якім толькі адна граматычная аснова.
- Простым называецца сказ, у якім граматычная аснова складаецца з аднаго галоўнага члена – дзейніка або выказніка.
- Развітым называецца сказ, які мае дзве і больш граматычныя асновы.
А8. Падумайце, якая характарыстыка з’яўляецца правільнай у адносінах да сказа Адразу за вёскай поле. Адзначце нумар правільнага адказу:
- аднасастаўны, развіты; 3. двухсастаўны, развіты;
- аднасастаўны, неразвіты; 4. двухсастаўны, неразвіты.
А9. Адзначце нумары сказаў, у якіх правільна паказаны ўсе члены сказа:
- На дзядзінцы растуць высокія таполі, разложыстыя ліпы.
- Выцягвае насустрач сонцу малюсенькую зялёную сцяблінку невялікая кветка.
- Ступіўшы на прагаліну, мядзведзь спыняў крок і прагна лавіў подыхі ветру.
- У канавах блішчала вада, зацягнутая зеленаватаю раскаю.
А10. Адзначце нумары сказаў, у якіх паміж дзейнікам і выказнікам ( на месцы пропуску) трэба ставіць працяжнік:
- Без птушак лес __ сірата.
- Пра ўсё даведацца і ўсё ўбачыць __ вось мая мара.
- Вочы __ быццам зоркі.
- Плошча поля __ тры гектары.
- Кот мышы __ не таварыш.
- Закончыць будаўніцтва да халадоў __ наша галоўная задача.
В1. Выпішыце са сказа словазлучэнне, у якім словы звязаны сувяззю кіравання:
Раз’юшаны вецер гнаў снежны пыл.
В2. Запішыце словазлучэнне па-беларуску:
Три долгих дня –
В3. Выпішыце сказ, у якім састаўны іменны выказнік. Граматычную аснову сказа падкрэсліце:
- Па чарапіцы манатонна паклёўваў бясконцы дождж.
- Насця старалася не паказаць бацькам свайго неспакою.
- Раніца наступнага дня выдалася дажджлівая.
- Антон не мог наглядзецца на гэтую прыгажосць.
В4. Знайдзіце сказ, у якім няправільна дапасаваны выказнік да дзейніка. Выпішыце дзейнік з выказнікам, выправіўшы памылку:
- Спакой над вёскай трывожылі цяпер лямант квактух ды задзірыстае, задаволенае галёканне якога-небудзь крыкуна з чырвоным грабянём.
- Два хлопцы не прымала ўдзелу ў размове.
- Некалькі чалавек стаялі ля плота.
- Там стаяла некалькі хат.
В5. Якім членам сказа з’яўляецца выдзеленае слова?
Яна толькі цяпер заўважыла, што разгарнула падручнік па геаграфіі.
Варыянт 2.
А1. Адзначце нумары словазлучэнняў:
1) лісце ападае; 4) бярозы і клёны;
2) падае долу ; 5) пад дрэвамі;
3) лісце з дрэў; 6) першыя прыкметы восені.
А2. Адзначце нумары правільных сцверджанняў:
- Кампаненты словазлучэнняў звязаны злучальнай сувяззю.
- Словазлучэнне – гэта сінтаксічная адзінка, якая складаецца з двух ці больш самастойных слоў, аб’яднаных граматычна і сэнсава.
- Не з’яўляецца словазлучэннем спалучэнне дзейніка і выказніка,.бо яно выражае закончаную думку.
- У адпаведнасці з марфалагічным выражэннем галоўнага слова словазлучэнні падзяляюцца на іменныя, прыслоўныя, лічэбнікавыя.
- Кіраванне – спосаб сувязі, пры якім залежнае слова ставіцца ва ўскосным склоне, якога патрабуе галоўнае.
А3. Адзначце нумары дзеяслоўных словазлучэнняў:
1) пабеленыя сцены; 4) чытанне лежачы;
2) напісаць сачыненне; 5) хуткая хадзьба;
3) хутка вярнуцца; 6) стрэцца на вуліцы.
А4. Адзначце нумары словазлучэнняў, у якіх словы звязаны сувяззю прымыкання:
1) паважаць бацькоў; 4) пісаць старанна;
2) робячы справу; 5) ісці не спяшаючыся;
3) жаданне выспацца; 6) слухаць радыё.
А5. Адзначце нумары словазлучэнняў, у якіх няма памылкі ў кіраванні:
1) выбачайце мяне; 4) паслаць за доктарам;
2) кпіць з сябе; 5) у пяці кроках ад нас;
3) выбрацца ў ягады; 6) хворы на сэрца.
А6. Адзначце нумары простых сказаў:
- Вятры падзьмулі з паўночнага захаду, а потым перамяніліся на ўсход і запыніліся там на доўгі час.
- Прывольныя лугі вабяць сваім раздоллем, прыгажосцю, стракатасцю колераў і разнастайнасцю пахаў.
- У траве дзе-нідзе валяліся дробныя трэскі і жаўцела пілавінне.
- То цёплая вада шапоча пад вербамі, то перуны рвуць цяжкую алавяную хмару.
- Ногі то слізгалі па голым абледзянелым каменні, то ў горных упадзінах грузлі па калена ў снезе.
- У садзе было ўжо не толькі зелена, але і сям-там пачыналі расцвітаць жоўтыя кветкі.
А7. Выберыце правільныя сцверджанні. Адзначце іх нумары:
- Простым называецца сказ, які складаецца толькі з галоўных членаў сказа.
- Развітым называецца сказ, у якім, акрамя дзейніка і выказніка, ёсць залежныя ад іх даданыя члены сказа.
- Развітым называецца сказ, у якім ёсць аднародныя члены сказа.
А8. Падумайце, якая характарыстыка з’яўляецца правільнай у адносінах да сказа Раніца цёплая, сонечная. Адзначце нумар правільнага адказу:
- аднасастаўны, развіты; 3. двухсастаўны, развіты;
- аднасастаўны, неразвіты; 4. двухсастаўны, неразвіты.
А9. Адзначце нумары сказаў, у якіх правільна паказаны ўсе члены сказа:
- Сонца толькі што паказалася з-за сасонніку.
- Лес, нерухома звесіўшы свае галіны, маўкліва слухаў песні ручайка.
- Дзяўчына таропка гнала да рэчкі сваё крыклівае птаства.
- Ля кустоў малінніку стаяла лавачка, сплеценая з моцных ракітавых дубцоў.
А10. Адзначце нумары сказаў, у якіх паміж дзейнікам і выказнікам ( на месцы пропуску) трэба ставіць працяжнік:
- Маўленчая культура чалавека __ гэта люстэрка яго духоўнага жыцця.
- Найвялікшая асалода __ мысліць.
- Лункі на возеры __ як вокны ў казачнае падводнае царства.
- Я __ не з баязлівага дзясятка.
- Пяць і тры __ восем.
- Возера Свіцязь разам з навакольнымі лясамі __ помнік прыроды.
В1. Выпішыце са сказа словазлучэнне, у якім словы звязаны сувяззю прымыкання:
Рэшткі снегу хутка раставалі пад промнямі сонца.
В2. Запішыце словазлучэнне па-беларуску:
Два молодых человека –
В3. Выпішыце сказ, у якім састаўны дзеяслоўны выказнік. Граматычную аснову сказа падкрэсліце:
- Дзень стаіць ветраны.
- Жнівеньскія раніцы былі росныя і свежыя.
- За акном шумеў і шумеў дождж.
- А бор стары гатоў сыпнуць пралескі шчодрай жменяй.
В4. Знайдзіце сказ, у якім няправільна дапасаваны выказнік да дзейніка. Выпішыце дзейнік з выказнікам, выправіўшы памылку:
- Двое мужчын капалі равок ад канала.
- Большасць экспанатаў школьнага музея сабрана самімі вучнямі.
- СМІ адразу адгукнуліся на гэтую падзею шэрагам артыкулаў.
- Пад’ехалі з паўдзясятка падвод.
В5. Якім членам сказа з’яўляецца выдзеленае слова?
У зімовы заснежаны дзень кветку шчасця дадому я нёс.